Steekmaat velgen et waarde

Wiel ET uitgelegd

Op het oppervlak van lichtmetalen velgen zijn ET markeringen gestempeld, de ET afkorting staat voor Einpresstiefe woord in het Duits, wat ruwweg vertaalt in “diepte van de afdruk”. Je kunt deze waarde ook terugvinden als Rim Offset en het is een van de belangrijkste definities van elke velg.

Het gebruik van de juiste wielbreedtes en de juiste bandenmaat is ongelooflijk belangrijk. De maat van uw band wordt bepaald door de breedte van het wiel. Houd dus altijd rekening met de breedte van de band op het punt waar het contact met het wiel wordt gemaakt wanneer u wielmaten kiest. Als u dit verkeerd doet, kan dit ernstige schade toebrengen aan uw wielen en uw auto en loopt u het risico dat uw band explodeert, wat een vreselijk ongeluk kan veroorzaken.




Velg centrum negatief en positief et waarde

Wat is wiel ET precies?

Ik zal nu in eenvoudige bewoordingen proberen uit te leggen wat ET betekent voor wielen. In eenvoudige bewoordingen is wiel-offset of ET de afstand tussen het naafmontagevlak en de lijn die door het midden van je wiel snijdt. Je vindt de offset meestal gegraveerd of gestempeld in het wiel. Het meet het aantal ET millimeters dat het wiel buiten het montagevlak uitsteekt. ET is een afkorting van het Duitse woord “Einpresstiefe”, wat zich laat vertalen als “insteekdiepte”. Afhankelijk van hoe de band zit, kun je positieve, negatieve, of nul offsets hebben. U kunt deze soorten velg-offset tegenkomen:

Positieve offset: Dit betekent dat het montagevlak naar de voorkant of de voorzijde van het wiel is gericht. Het is gebruikelijk om positieve ET wielen te vinden in voorwielaangedreven auto’s.

Negatieve offset: Het bevestigingsvlak zit aan de achterkant van het wiel, precies het tegenovergestelde van de positieve offset. U vindt dit type wiel ET in auto’s met achterwielaandrijving, vooral krachtige auto’s.

Nul-offset: Per definitie bekend als “ET 0”, betekent dit type wiel ET dat het montagevlak in lijn ligt met het midden van het wiel.

Uitzoeken wat mijn wiel ET

U zou de ET-waarde van uw wiel op het wiel zelf gestempeld moeten kunnen vinden. De ET geeft de millimeters aan die kunnen worden gemeten tussen het montagevlak en de symmetrieas van het wiel, die als het geometrische centrum wordt beschouwd.

Hoe lager de ET-waarde, hoe verder de lichtmetalen wielen naar buiten steken. Hoe hoger de ET-waarde, hoe dieper de wielen onder de wielkast komen te liggen. Een ding om in gedachten te houden is dat de offset niet de enige factor is om de plaats van het wiel te bepalen. Bijvoorbeeld, zelfs als de ET waarde 30 (ET30) is voor zowel een 9 inch als een 6 inch wiel, zal het grotere wiel verder uitsteken.




Waarom is wieloffset belangrijk?

Wanneer u aan het chassis van een auto denkt, moet u het zien als meer dan een som van onderdelen. Het is gemaakt en ontworpen om in volledige harmonie te werken, een goed geoliede machine waar één kleine aanpassing een enorme impact kan hebben op andere onderdelen. Zoiets eenvoudigs als het vervangen van de banden van uw auto kan van invloed zijn op de manier waarop hij stuurt, dus logischerwijs kan het vervangen van de ET-wielen van uw auto grote gevolgen hebben. Maar nog belangrijker is dat een verkeerde afstelling grote rampen kan veroorzaken.

Als je bij het monteren van nieuwe wielen de offset verkeerd kiest, loop je het risico dat het wiel te diep in de wielkast zit. Wat kan dit veroorzaken? Het kan ertoe leiden dat de binnenrand van het wiel tegen de wielophanging schuurt. Dit zal de binnenkant van het wiel en de ophanging beschadigen. Wat erger is, is wrijving met de band, omdat dit de binnenzijde van de zijwand zeer snel scheurt. Het ontdekken van schade in dit gebied is erg moeilijk tot het te laat is. Dit is het risico dat je loopt als je een positieve offset verandert, wat betekent dat je het wiel dieper in de boog duwt. Als je een negatieve offset verandert, zijn er normaal geen ongemakken. Het zal het uiterlijk van uw auto aanzienlijk veranderen.

U moet echter nog steeds rekening houden met de wielmaat wanneer u de negatieve offset verandert, want als u te grote wielen kiest, zal de band tegen de boog schuren. Dit veroorzaakt dezelfde schade als het wrijven tegen de ophanging, maar het is een stuk gemakkelijker te detecteren.

Kan ik de ET zelf berekenen?

Als u de ET van uw wielen niet kunt lezen of als deze niet is afgedrukt, is het mogelijk deze zelf op te meten.

Omdat de ET de maat is tussen de montage en de middellijn van het wiel, kunt u die niet meten met de band erop. Maar er is een eenvoudige manier om de ET van het wiel te bepalen met behulp van metingen aan de zijkant van de band. Begin met de band/wiel op de grond te leggen, met de voorkant naar beneden, zodat u in het wiel kunt meten, en gebruik een rechte rand die u over de band legt.

Als u dat gedaan hebt, meet u de afstand van de vloer tot de rechte rand. Noteer het getal en deel het door 2. Dit geeft u de middellijn van het wiel.

Meet nu vanaf de rechte rand naar de binnenkant van uw lichtmetalen velgen. Noteer ook dat getal en trek het getal dat je voor je middellijn hebt gemeten af van het getal dat je net hebt gemeten. Het kleinste getal van het grootste. Als de middellijnmeting het kleinst is, betekent dit dat je een positieve offset hebt.

In de overgrote meerderheid van de gevallen is een verandering van slechts 5 mm in uw offset voldoende om het rijgedrag van uw voertuig te beïnvloeden. Er zijn spacers en opties beschikbaar om u te helpen uw gewenste banden te installeren, maar u moet altijd rekening houden met hoeveel u uw wiel ET verandert.




Zaken om te onthouden bij het verwisselen van wielen

Je zou nu met meer vertrouwen moeten weten wat wiel ET is en hoe je erachter kunt komen wat het op je wielen moet zijn. Maar voordat je een nieuwe set wielen gaat kopen en monteren, is het belangrijk om een paar dingen te onthouden:

– Laat een testpassen om te controleren of niets schuurt.

– Controleer de remklauwspeling. Zorg ervoor dat je remmen in je nieuwe wielen passen.

– Extra breedte in uw banden moet worden gecompenseerd met de juiste backspacing.

– Controleer ALTIJD de wiel ET van de wielen die u wilt monteren.

– Zorg ervoor dat de wielmoeren worden aangedraaid met een adequaat gekalibreerde momentsleutel.

– Als u twijfels hebt, vraag het dan altijd aan een gekwalificeerde monteur of breng uw auto naar uw plaatselijke garage.

Als uw wielen de juiste offset hebben, kunt u op de lange termijn geld besparen, omdat uw banden langer meegaan en niet te lijden hebben van onverwachte schade. Het voorkomt ook ongelukken als gevolg van een klapband of problemen met het weggedrag. Neem dus het zekere voor het onzekere en laat uw wielen correct spiegelen.

Wheel size and PCD charts

Wielmaat en steek cirkel grafieken

Velgmontagegids voor alle automodellen per merk en bouwjaar. Vind velgmaten steekcirkel boutpatronen en andere details.

Still have questions? Feel free to comment below.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.